AERODYNAMICKÉ TESTOVÁNÍ

aerodynamický odpor (N) ráfků IDEA a špic DT Swiss byl měřen při rychlosti větru 15 m/s

Karbonový ráfek IDEA C35 / T35 = 2,87 N

 aero T35 C35 

Karbonový ráfek IDEA C45 / T45 = 2,65 N

 aero T45 C45


Karbonový ráfek IDEA C55 / T55 = 2,11 N

 idea T55 C55


Karbonový ráfek IDEA C80 / T80 = 1,75 N

 idea T80 C80


Špice 2,2x0,9 (Aerolite, CX-Ray) = 0,65 N

 aerolite


Špice 2,3x1,2 (Aerocomp) = 1,15 N

aerocomp


Špice 1,6x1,6 (Competition Race) = 2,21 N

 competition race


Špice 1,8x1,8 (Competition) = 2,55 N

 competiton

Výsledky aerodynamického testování ráfků a špic

aerodynamicky efektivní karbonové ráfky IDEA

Model Aerodynamický odpor Boční pevnost Osová pevnost
IDEA T35 / C35 2,87 N 10,54 mm

5,42 mm

IDEA T45 / C45 2,65 N 9,83 mm 2,83 mm
IDEA T55 / C55 2,11 N 9,31 mm 1,82 mm
IDEA T80 / C80 1,75 N 8,91 mm 0,75 mm


Aerodynamické testování ráfků potvrdilo fakt, že čím vyšší je profil ráfku, tím nižší je aerodynamický odpor. Názorně je vidět i turbulence, které se tvoří za ráfkem a vytváří tak odpor (N). V poměru aerodynamického odporu a pevnostních vlastností pak nejlepšího výsledku dosahuje model ráfku IDEA T45/C45.

Pro stavbu silničních kol pak doporučujeme kombinovat středně vysoké profily ráfků 35/45mm a neztenčené modely špic DT Swiss AeroComp nebo DT Swiss Competition. U ztenčených modelů špic je pak nutné počítat s nižší pevností (doporučujeme pro jezdce do 75 kg).

U časovkářských modelů kol je pak optimální kombinace IDEA T55/T80.  


Model Aerodynamický odpor Boční pevnost Osová pevnost
2,2x0,9 (Aerolite, CX-Ray) 0,61 N 18,56 mm 7,55 mm
2,3x1,2 (Aerocomp) 1,15 N 14,22 mm 5,08 mm
1,8x1,8 (Competition) 2,55 N 7,71 mm 7,83 mm
1,6x1,6 (Competition Race) 2,21 N 9,65 mm 9,94 mm

 
Aerodynamické testování špic přineslo až nečekaný rozdíl mezi aero a klasickou kulatou špicí. Rozdíl v odporu mezi modely Aerolite a Competition je až 4 násobný. 

Každá z testovaných špic má své použití u daného typu zapletených kol. Silniční kola (DT Swiss Aerocomp nebo Aerolite). MTB kola (DT Swiss Competition nebo Competition Race). Footbike (DT Swiss Competition) pro maximální boční pevnost.

ZÁTĚŽOVÉ TESTOVÁNÍ

zátěžové testování ráfků IDEA a špic DT Swiss

Karbonový ráfek IDEA C35 / T35

 tension T35 C35 

Karbonový ráfek IDEA C45 / T45

 tension T45 C45


Karbonový ráfek IDEA C55 / T55

 tension T55 C55


Karbonový ráfek IDEA C80 / T80

 tension T80 C80


Karbonový ráfek IDEA M30

 tension M30 M30


Hliníkový vzorek (DT Swiss XR331)

tension alu


Špice 2,3x1,2 (Aerocomp) 

 tension spokes


Špice 1,8 (Competition)

 tension spokes2

Výsledky zátěžového testování ráfků a špic

díky znalosti jednotlivých komponentů dokážeme kola stavět lépe než ostatní

Model Aerodynamický odpor Boční pevnost Osová pevnost
IDEA T35 / C35 2,87 N 10,54 mm

5,42 mm

IDEA T45 / C45 2,65 N 9,83 mm 2,83 mm
IDEA T55 / C55 2,11 N 9,31 mm 1,82 mm
IDEA T80 / C80 1,75 N 8,91 mm 0,75 mm


Karbonové ráfky obecně disponují vysokou boční i osovou pevností, nicméně rozdíly mezi vlastnostmi jednotlivých modelů rozdělují ráfky do discipín, pro které jsou nejvhodnější. Díky výsledným číslům jsme schopni přizpůsobit zapletená kola Vaší váze, dispicpíně a typu použití.

Zároveň jsme porovnali ráfek IDEA M30 s hliníkovím ráfkem (ALU vzorek). Rozdíl v boční a osové pevnosti byl až 4 násobný, což jen dokazuje fakt, že hlavním přínosem karbonových ráfků kromě váhy je i vysoká pevnost.


Model Aerodynamický odpor Boční pevnost Osová pevnost
2,2x0,9 (Aerolite, CX-Ray) 0,61 N 18,56 mm 7,55 mm
2,3x1,2 (Aerocomp) 1,15 N 14,22 mm 5,08 mm
1,8x1,8 (Competition) 2,55 N 7,71 mm 7,83 mm
1,6x1,6 (Competition Race) 2,21 N 9,65 mm 9,94 mm

 
Již na začátku testování nám vyšlo, že aero špice má cca 4x nižší odpor než klasická kulatá, nicméně z pevnostního hlediska jsou výsledky rozdílné. Kulatá špice má díky svému tvaru v obou měřeních zhruba stejné vlastnosti. Aero špice má své přednosti především v tahovém směru, nicméně ztrácí v bočním zatížení.

Tyto vlastnosti prakticky selektují špice do disciplín, pro které jsou použitelné. Aero špice jsou nejvhodnější pro silniční zapletená kola s ráfkovými brzdami, kde je největší nárok na tahovou pevnost. Kulaté špice jsou díky své boční tuhosti vhodné pro zapletená kola s kotoučovými brzdami a pro koloběžky. (Při výběru špic je zároveň nutné zohlednit váhu jezdce a jeho cyklistickou úroveň.)

Technologie formovaných děr

technologií formovaných děr disponují ráfky z řady DOLOMITY PRO

Vlákna bez narušené struktury

 straightpull vs classic 

Rozložení působení sil v oblasti niplí

 vahovy limit rafku

Výsledky testu formovaných děr

ráfky z řady DOLOMITY PRO nejsou omezeny váhovým limitem

Technologie Tahová pevnost Napnutí špic Váhový limit
Formované díry pro niple 500 kg/f 150 kg 200 kg
Vrtané díry pro niple 4D technologií 300 kg/f 120 kg 120 kg


Nové karbonové ráfky pro MTB z řady DOLOMITY PRO nejsou díky unikátní výrobní technologii a formovaným dírám pro niple omezeny váhovým zatížením. Až o 60% vyšší pevnost oproti standardním ráfkům zaručuje vysokou odolnost a naprostou spolehlivost i v tom nejnáročnějším terénu.

 

KONSTRUKCE KOL IDEA

konstrukční testování zapletených kol IDEA

Straightpull vs Classic výplet

 straightpull vs classic 

4D vrtání děr pod úhlem

 vahovy limit rafku


Výsledky konstrukčního testování kol

konstrukčně ověřená zapletená karbonová kola IDEA

Typ výpletu Deformace
Straightpull 0,0019 mm
Classic 0,0255 mm


Pro dlouhou životnost výpletu je nejdůležitější správné zapletení a také rozložení působících sil v celé délce špice. Nové zapletení Straigtpull je v kombinaci s asymetrickým ráfkem jednoznačně nejšetrnější řešení pro zapletení kol s dlouhou životnostÍ. Díky přímému tahu špice od náboje k ráfku se špice nikde „neláme“ a působící síly jsou plynule rozloženy v celé její délce. Asymetrický ráfek vyrovnává především u kol s kotoučovými brzdami úhly, pod kterými špice směřuji k ráfku.

Díry pro špice ve standardně vrtaných ráfcích jsou vrtány 4D technologií pod přesným úhlem, který minimalizuje jakýkoliv nežádoucí ohyb špice.


 

TEPLOTNÍ TEST BRZDNÉ PLOCHY

konstrukční testování zapletených kol IDEA

IDEA test brzdné plochy

 straightpull vs classic 

Brzdná plocha IDEA DIAMOND 280

 vahovy limit rafku


Výsledky teplotního testování

brzdná plocha s vysokou teplotní odolností až 280 C

Parametr Výsledek
Maximální teplota 210 C
Průměrná teplota 150 C
Maximální výkon 1400 watt
Průměrný výkon 1100 watt
Délka testu 100 sec


Při postupně zvyšované zátěži od 600 W až na 1400 W po dobu 100 sekund bylo dosaženo maximální teploty 210 stupňů celsia. Brzdná plocha byla po tomto testu bez známek poškození a opotřebení. Maximální tepelná odolnost ráfku byla stanovena na 280 stupňů celsia.

Tento dynamický teplotní test odolnosti brzdné plochy ukazuje, že ráfky IDEA s brzdnou plochou DIAMOND 280 jsou naprosto spolehlivé i při dlouhodobém intenzivním brzdění.


 

CARBON FORMING TECHNOLOGY

automatické pokládání vláken do formy pro maximální přesnost

Strojově přesné pokládání vláken

 straightpull vs classic 

Vyvážení ráfku počítá i s ventilkem

 vahovy limit rafku


Výsledky automatizovaného výrobního procesu

100% přesný a vyvážený ráfek s minimální váhou

Technologie Výsledek
Automatizované formování 100% přesnost, nízká váha s odchylkou 5 g
Manuální formování nízká přesnost, vyšší váha způsobená nedokonalým postupem, váhová odchylka 20 g


Automatické pokládání vláken do formy zajišťuje 100% přesnost, minimalizuje skryté výrobní vady a snižuje váhu ráfku. 

Strojově vyrobené ráfky jsou navíc perfektně vyvážené, což zlepšuje jízdní vlastnosti celých zapletených kol. Při výrobě se myslelo i na ventilek, který rozhodí i ty nejpřesnější ráfky. Proto přidáváme do části naproti ventilku několik vrstev látky pro přesné vyvážení výsledných kol.